Vorige
Volgende

De oorsprong

Arie Snel was vanaf 1889 werkzaam als zogenaamd Scheepsjager. Hij trok de schuiten voort zoals hier bij Harmelen. In 1895 is hij officieel begonnen met transport en handel in brandstoffen, veevoer en andere goederen. Een taxi werd gereden met een koetsje door Snel. In 1930 werd Arie opgevolgd door zijn zoon Gert. deze trouwde met Marie van Zuilen en zij kregen 15 kinderen. In 1938 werd de eerste en in 1941 de tweede vrachtauto aangeschaft maar beiden werden door de Duitsers gevorderd zodat paarden het werk moesten overnemen. Met 12 paarden kwam hij de oorlog door.  

Na 1946 begon het bedrijf al snel te groeien. Ze waren de grootste leverancier van het kleinseminaire van de paters. Op 52 jarige leeftijd overleed Gert en moeder Marie bleef met 13 kinderen achter. Met zoons Arie en Anton richtte zij in 1960 een VOF op, maar in 1961 overleed Anton. April 1962 bracht een grote ommekeer toen Snel met Menken uit Wassenaar ging samenwerken. In 1966 werd de VOF een NV en reden er 12 vrachtauto's. De brandstoffenhandel nam af en het vrachtvervoer nam verder toe. In 1972 verhuisde het bedrijf naar Bodegraven waar inmiddels ook Menken gevestigd was. Het wagenpark bestond toen al uit 30 auto's en werden in de kleuren wit, groen en oranje (kleuren van Jaffa-drink) gespoten. 

Op 9 september 1989 werd het 100-jarig bestaan gevierd van G.SNEL inmiddels uitgegroeid tot 180 trekkende eenheden en 200 man personeel. Een zoon van Arie en een zoon van Piet Snel hebben inmiddels een G.SNEL in België opgestart. Daar rijden 80 auto's en 100 man personeel.

(bron : Boek "De Afwachtenden" van Cor van Someren uit Haastrecht en het boek "Het begon met de trekschuit"). 

Historie